Hankintatukun 40-vuotinen taival – laatu, tuoteturvallisuus ja innovatiivisuus takaavat menestyksen



Kotimainen Hankintatukku Oy viettää tänä vuonna 40-vuotispäiväänsä. Karkkilan tehtailla syntyy terveystuotteita laajasti asiakkaiden tarpeisiin, aina vitamiini- ja kivennäisainevalmisteista fytoterapeuttisiin tuotteisiin. Yrityksen toiminnan perustana toimivat vankka asiantuntemus sekä innovatiivinen lähestymistapa tuotekehitykseen.


”Hankintatukku on ravintolisäalalla tieteellisesti valveutunut toimija, jonka kaikilla tuotteilla on tieteellinen näyttö ja tausta. Hankintatukun missiona on olla se toimija, joka etsii tieteellisen näytön omaavia ainesosia maailmalta ja kääntää ne ravintolisien avulla hyvinvoinniksi ihmisten arkeen”, kertoo Hankintatukun toimitusjohtaja Pekka Risikko.


Hankintatukun tuotteissa korostuu laatu- ja tuoteturvallisuus. Yhtiöllä on GMP-sertifikaatti, eli niin kutsuttu lääketehdaslupa. Nämä lääketehtaille määritetyt ohjeet määrittelevät tarkkaan eri tuotantovaiheet ja niihin kytkeytyvän tarkastusjärjestelmän. Tuoteturvallisuutta takaa myös tutkimusnäyttö.


Valveutuneisuus näkyy myös yrityksen tuotekehityksessä, esimerkiksi vegaanisten ravintolisien kysynnän noustessa, niiden tuotantoon on panostettu. Viime aikojen merkittävimmistä uutuuksista Risikko nostaa esiin NADH:n eli B3-vitamiinin aktiivimuodon sekä myös raudan imeytymistä tehostavan laktoferriinin, jonka markkinointia on tavoitteellisesti kehitetty. Toisaalta valikoimasta löytyy myös tuotteita ja teemoja, joiden merkitys on säilynyt tärkeänä yhtiön koko historian ajan.


”Hankintatukkujen toiminta lähti aikoinaan liikkeelle seleenituotteilla. Seleeniä löytyy edelleenkin valikoimasta. Tutkitut tuotteet pysyvät ravitsemuksellisten tarpeiden piirissä”, toteaa Hankintatukun markkinointipäällikkö ja Terveystuotetukkujen varapuheenjohtaja Tiina Isoniemelä.


Hankintatukku pysyy kaupan murroksessa vahvasti mukana

Kaupan ala on murroksessa ja terveystuoteala ei ole tässä poikkeus. Hankintatukussa tunnistetaan terveystuotteiden ympärille kytkeytyvän asiakaskokemuksen merkitys, erityisesti neuvonnan ja ohjeistuksen osalta.


”Alalle tulee ajan kanssa varmastikin paljon uutta, kuten uusia toimijoita, tuotteita, yrityksiä, ketjuja ja alustoja. Terveys on kuitenkin aihe, joka kiinnostaa ihmisiä aina. Ostokäyttäytyminen ja tuotteet muuttavat todennäköisesti muotoaan yhä enemmässä määrin. Uskon kuitenkin, että vaikka esimerkiksi verkko kehittyy ja kasvaa, asiantuntevalla palvelulla on vastapainona tälle kehitykselle yhä tärkeämpi rooli – erityisesti terveystuotealalla”, kertoo Isoniemelä.


Asiakaskäyttäytymisellä on ollut vaikutusta myös tuotevalikoimaan.

”Perinteisesti alalla on nähty paljon tavaramerkkejä, mutta koventuneen kilpailun myötä brändien ja brändin rakentamisen merkitys on kasvanut”, toteaa Risikko.




Yritys tähtää tulevaisuudessa terveystuotealan kärkeen Suomessa ja kansainvälisesti. Hankintatukulla on jo tällä hetkellä vientiä yli 30 maahan Euroopassa ja Aasiassa. Risikko nostaa tavoitteen saavuttamisen pilareiksi kolme kilpailutekijää: korkeatasoinen laatu pohjautuen GMP-valmistukseen, innovatiivinen tuotekehitys sekä rehellinen ja luotettava toiminta, joiden pohjalta on syntynyt laaja asiakasverkosto.


Monipuolinen yhteistyö luo mahdollisuuksia

Suomen korkea standardi terveysväittämälainsäädännön osalta saa Risikolta kiitosta, riman asettaminen ylös vaatii laadukasta toimintaa kaikilta kotimaisilta toimijoilta. Laadukas toiminta antaa pohjaa yhteiskunnallisesti yhteisille tavoitteille.


”Vastakkainasettelun sijaan tulee kehittää yhteistyötä sekä viranomaisten että terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Päämäärä on kuitenkin useasti sama, pyrkiä ylläpitämään ihmisten terveyttä ja hyvinvointia”, sanoo Isoniemelä.


Yhteistyön tulos nähdäänkin Hankintatukussa suurempana kuin osiensa summa.


”Yhteiskunnallisesti tärkeää terveystuotealan kannalta on holistisuuden lisääminen. Ravitsemuksella ja ravintolisillä on paikkansa ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin, esimerkiksi vastustuskyvyn tai jaksamisen edistämisessä. Mitä kokonaisvaltaisemmin osaamme katsoa maailmaa ja ihmisen terveyttä, sen suuremmat mahdollisuudet koko terveysalalla on luoda uusia innovaatioita ja edistää ihmisten terveyttä”, Risikko kiteyttää.


Hankintatukku on Terveystuotetukut ry:n jäsenyritys. Artikkeli on osa Terveystuotetukut #tuotammeterveyttä-jäsenesittelysarjaa.

63 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki