top of page

Back on Track – Kankaisiin kudottu mineraali auttaa valmistautumaan, suoriutumaan ja palautumaan

Back on Track on vuonna 2000 perustettu ruotsalainen yritys, jonka toimintaa ohjaa tahto luoda tuotteita ihmisten, hevosten ja koirien hyvinvoinnin lisäämiseksi. Back on Trackin valikoima on painottunut teknisiin ja toiminnallisiin tuotteisiin niin hevosurheiluun, koiraharrastukseen kuin ihmisille arkikäyttöön. Tuotteet on tarkoitettu suojaamaan ja ehkäisemään vammoja sekä olemaan avuksi kuntoutuksen aikana.


Back on Trackin perusti vuonna 2000 yhtiön toimitusjohtaja, tohtori Erland Beselin. Beselinillä on tohtorin tutkinto elinsiirtoimmunologiasta ja hänellä on yli 35 vuoden kokemus kliinisistä tutkimuksista. Beselin pääsi kosketuksiin mineraalien avulla toteutettavaan lämpöenergiahoitoon yli 20 vuotta sitten.


”Olimme Kiinassa messuilla, joissa löysimme hyvin yksinkertaisen ”keraamisen” polvisuojan testattavaksi. Matkalla mukana oli lääkärikollega, jolla oli polvikipua, joten kollega testasi tuotteen. Hän oli kärsinyt polvivammasta hyvin pitkään ja kamppaili päivittäin hankalan kivun kanssa. Polvisuojaa käyttämällä kipu lievittyi huomattavasti”, kertoo Beselin.

Polvisuojassa sovellettiin muinaista kiinalaista käytäntöä lihasten lämmittämiseen marmorikivellä, vaikutukset saavutettiin kivessä olevien lämpöä sitovien heijastavien mineraalien avulla.



Beselin perusti Back on Trackin, jossa kaikki valikoiman tuotteet hyödyntävät marmorin avulla tuotettua lämpöenergiaa. Lämpöenergian avulla pystytään vilkastuttamaan verenkiertoa, vähentämään lihasjännitystä, helpottamaan niveloireita, nopeuttamaan paranemista sekä lisäämään hyvinvointia. Back on Trackilla vaikutus saavutetaan sulattamalla hienoksi jauhettu mineraaliaines erityisen kankaan lankoihin. "Kliinisen eläinlääkärin suorittaman tutkimuksen ja positiivisten tulosten jälkeen vuonna 2000 päätimme lanseerata ensimmäiset tuotteet. Teimme nämä yrityksen nimellä, joka kuvastaa tuotteiden vaikutusta. Back on Track”, Beselin kertoo.

Intohimona kehittyminen


Tuotteiden positiivinen vaikutus sekä tuotekehitys ovat liiketoiminnan kantavia voimia. Reilussa 20 vuodessa yritys on kasvanut maailmanlaajuiseksi ja tullut tunnetuksi brändiksi. Polvisuojista lähtenyt ajatus on kasvanut kattamaan laajasti ratsastajien, hevosten ja koirien varusteet aina kypäröistä ratsastusvaatteisiin ja loimista makuualustoihin. Lisäksi yritys tarjoaa vaatteita, asusteita sekä makuuhuoneen tekstiilejä ja terveystuotteita.


”Useat asiakkaat kertovat hyvää palautetta ja puskaradio toimii. Vuosien varrella olemme oppineet, että tuotteemme voivat auttaa monia yksilöitä erilaisine tarpeineen, koko elämänsä ajan”, sanoo Back on Trackin Country Manager Krista Virtanen.


Tuotekehityksessä tähdätään tuotteiden täydelliseen istuvuuteen ja kestävyyteen. Tavoitetta ohjaavat yrityksen avainsanat: Prepare, Perform, Recover, eli valmistaudu, suoriudu ja palaudu. Yrityksen tuotekehitykseen on Ruotsissa oma suunnittelutiimi.


”Kehitämme jatkuvasti kankaan moderneja ominaisuuksia yhdessä alan ammattilaisten kanssa. Valikoimamme laajentamiseen hyödynnämme terveysalan ammattilaisilta sekä käyttäjiltä saamiamme vihjeitä ja ajatuksia”, Virtanen jatkaa.



Koronavuosina yrityksen kehittämiskyky näkyi myös muussa liiketoiminnassa, joka saatiin kasvamaan kuluneiden vuosien aikana. Tuotteiden saatavuusongelmien ja hinnankorotusten vaikutus liiketoimintaan taklattiin muilla keinoin. Virtanen nostaa esille tiedottamiseen ja näkyvyyteen panostamisen esimerkiksi tuotekoulutusten sekä verkkonäkyvyyden kautta. Jälleenmyyjien tilausjärjestelmä uusittiin. Asiakaskokemusta kehitettiin tekemällä tutkimustyötä asiakkaiden parissa sekä yrityksen verkkosivujen eri asiakasryhmien tarpeet huomioivalla suunnittelulla.


Tulevaisuudessa Back on Track jatkaa panostamistaan hoitavien tuotteiden tuotekehitykseen, laatuun ja sen kautta merkityksellisien tuotteiden tuomiseen markkinoilla. Etuna on myös tuotteiden vastuullisuus.


”Suomalaiset asiakkaat ovat erittäin valveutuneita ja kiinnostus tutkitusti merkityksellisiin luotettaviin terveystuotteisiin on kasvussa. Etunamme on myös tuotteidemme vastuullisuus, tuotteemme eivät ole kertakäyttöisä, vaan kestäviä ja merkityksellisiä”, toteaa Virtanen.


Back on Track on Terveystuotetukut ry:n jäsenyritys. Artikkeli on osa Terveystuotetukut #tuotammeterveyttä-jäsenesittelysarjaa.


109 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page