Voinko parantaa jaksamistani ja vähentää uupumustani?


Stressaantunut nainen

Mikä on väsymyksen ja uupumuksen ero?

Tilapäinen väsymys voi johtua monesta eri syystä. Pitkäaikainen henkinen tai fyysinen stressi, vähäinen uni, huono ruokavalio ja mikroravinteiden puutos, ruoansulatushäiriöt ja liikunnan puute aiheuttavat väsymystä. Myös eri sairaudet ja niihin käytettävät lääkkeet voivat aiheuttaa väsymystä. Väsymys voi kuitenkin muuttua uupumukseksi ja silloin siihen on suhtauduttava vakavasti.


Uupumus on kroonistunut pitkään jatkunut väsymystila, mitä ei voida helpottaa nukkumisella tai muulla levolla. Uni on levotonta ja katkonaista ja uupumus häiritsee normaalia elämää. Päivittäisten rutiinien hoitaminen ei onnistu ja pienikin rasitus aiheuttaa voimakkaan elimistön lamaantumisen. Lähimuisti ja keskittyminen heikentyvät ja tyypillinen oire on ”aivosumu”, mikä tekee esim. opiskelun tai työhön keskittymisen mahdottomaksi.


Unen puute ja stressi – vaarallinen yhdistelmä

Kohtuullinen stressi, sekä fyysinen ja henkinen, on edellytys aktiiviselle ja tyydyttävälle toiminnalle ja ylläpitää yleistä virkeyttä. Stressin hallinta edellyttää riittävää lepoa ja palautumista ja jos tämä tasapaino häiriintyy ja unta ja lepoa ei ole riittävästi tai stressiä on liikaa, elimistö reagoi tähän erityyppisillä oireilla. Uni ja stressi ovat väistämättä riippuvaisia toisistaan: unen puute aiheuttaa stressiä ja stressi aiheuttaa unettomuutta.


Ravitsemuspuutokset, ikääntyminen ja sairaudet lisäävät uupumusta

Yksipuolinen ravinto, hivenaineiden puutos ja huonontunut ravinteiden imeytyminen vähentävät kehomme energian tuotantoa. Meihin kohdistuva hapetus- ja tulehdusstressi lisääntyy ja elimistömme pystyy heikommin torjumaan näiden aiheuttamia uhkatekijöitä. Iän myötä myös moni elimistön toimintamekanismeista heikkenee ja varsinkin energian tuotanto vähenee voimakkaasti. Näistä merkittävin on elimistön kyky hyödyntää koentsyymi Q10:n tuotantoa maksassa ja sen vaikutusta elimistömme energialaitosten, mitokondrioiden toimintaan.


Elimistömme energialaitokset eivät toimi

Jokaisessa solussamme on sadoittain tai tuhansittain mitokondrioita, pieniä voimalaitoksia, jotka tuottavat energiaa elimistön tarpeisiin. Eniten mitokondrioita on sydänlihaksen ja isojen lihasten soluissa sekä aivoissa ja hermosoluissa. Mitokondriot tuottavat adenosiinitrifosfaattia (ATP), jota solut käyttävät polttoaineenaan elimistön erilaisissa energiaa vaativissa toiminnoissa. Mitokondrioiden häiriöiden aiheuttamien sairauksien taustalla on usein perinnöllisiä tai hankittuja mitokondriovikoja, joiden riskiä lisää hapetusstressi ja suojaavien antioksidanttien puute. Näitä vikoja kompensoi mitokondrioiden lisääntyminen ja niiden toiminnan tehostaminen.


Mitokondrioiden toiminnan heikentyminen on syynä elimistömme uupumiseen ja myös olennainen tekijä kaikissa rappeutumissairauksissa. Mitokondrioiden toiminnan ylläpitäminen ja energian tuotannon tehostaminen on tärkeintä uupumuksen välttämisessä.


Mitokondrioiden toiminnan elvyttäminen ravintolisillä – Lihasten toiminnalle välttämätön Q10

Ubikinoni eli koentsyymi Q10 on elimistön itse tuottama rasvaliukoinen antioksidantti ja välttämätön lihassolujen energia-aineenvaihdunnalle. Elimistömme tuottaa itse ubikinonia ja kehon oma synteesi muuntaa sen ubikinoliksi, joka on sen imeytyvä muoto. Tämän synteesin aktiivisuus vähenee iän myötä. Kun elimistön oma ubikinolin tuotanto vähenee, energian taso elimistössä laskee. Aineenvaihduntamme myös hidastuu iän myötä ja kehon oma ubikinolin tuotanto laskee voimakkaasti. Esimerkiksi 40-vuotiaalla on noin 30 % vähemmän ubikinolia sydänlihaksessaan kuin 20-vuotiaalla, ubikinolipitoisuus jatkaa laskemistaan ja lihasten toimintakyky heikkenee.


Ubikinoli imeytyy ja vaikuttaa välittömästi ja tehostaa lihasten ja varsinkin sydänlihaksen toimintakykyä. Se on voimakas rasvaliukoinen antioksidantti, joka lievittää kroonista väsymystä, fyysistä stressiä ja henkistä ahdistusta. Se myös vähentää tehokkaasti elimistöä rappeuttavaa hapettumista ja kehon tulehdusta.


Sydämen stressi vahingoittaa sydäntä ja heikentää sen toimintakykyä. Ubikinoli vahvistaa sydäntä sekä hillitsee verisuonien tulehdusta ja veritulpan syntymistä. Se myös suojelee LDL-kolesterolia hapettumiselta, laskee kokonaiskolesterolia ja suojelee statiinien käyttäjiä niiden aiheuttamalta lihasvauriolta.


Roburiinit

Tammen puuosa sisältää roburiineja, joita ei löydy mistään muualta. Ne löydettiin tutkittaessa viinejä ja väkeviä alkoholijuomia, joita oli kypsytetty tammitynnyreissä, ja joihin roburiineja oli liuennut pitkäaikaisen säilytyksen aikana. Roburiineistä tehty uute on patentoitu ja standardoitu, joka valmistetaan ranskalaisen tammen puuosasta. Sillä tähän mennessä tehdyt 25 tieteellistä tutkimusta ovat osoittaneet, että tammen yhdisteillä on monia terveysvaikutuksia mm. kroonisen väsymysoireyhtymän ja posttraumaattinen stressireaktion yhteydessä. Roburiinit tukevat solujen toimintaa elvyttämällä uudestaan mitokondrioita sekä poistamalla vaurioituneita mitokondrioita. Ne toimivat myös voimakkaina antioksidantteina ja tehostavat maksan toimintaa.


PQQ (pyrrolokinoliinikinoni)

PQQ on vesiliukoinen koentsyymi, jota suolistomikrobit tuottavat pieniä määriä, mutta pääosa on saatava kasviksista maabakteerien tuottamana. Eniten sitä sisältävät persilja, kiivi, vihreä paprika, papaija ja tofu. PQQ voimistaa mitokondrioiden toimintaa ja uudistumista ja vaikuttaa solujen kasvuun, kehitykseen, erilaistumiseen ja elinikään. PQQ:n vaikutus kohdistuu erityisesti aivojen terveyteen sekä koko elimistön aineenvaihduntaan. Se on erityisen tärkeä hermosoluille, sillä se stimuloi hermokasvutekijää (Nerve Growth Factor, NGF), joka uudistaa hermoja. PQQ on antioksidantti, joka suojaa mitokondrioita hapetusstressiltä. Se myös aktivoi mitokondrioita aktivoivia entsyymejä ja yhdessä ubikinolin kanssa sen vaikutus tehostuu.


Pitkittynyt uupumus on vakava ongelma

Kun väsymys muuttuu uupumukseksi ja tilanne pitkittyy, asiaan on ehdottomasti puututtava. Se tulee aiheuttamaan vakavia vaurioita sekä henkiselle että fyysiselle terveydellemme. Huolehtiminen unen ja stressin tasapainosta, monipuolisesta ruokavaliosta, liikunnasta ja hyödyntämällä sopivien ravintolisien vaikutusta uupumusta voidaan vähentää ja palauttaa elimistön normaali toimintakyky.


Kirjoittaja: Jarmo Hörkkö, Terveystuotetukut ry puheenjohtaja







21 katselukertaa