Saatko tarpeeksi C-vitamiinia? Vastaus voi löytyä suustasi

Washingtonin yliopiston uuden tutkimuksen mukaan elimistön liian matala C-vitamiinitaso voi paljastua ikeniä tarkastelemalla. C-vitamiini on merkittävä ravintoaine ikenille ja monille muille kudoksille.

Terveet ikenet ovat tärkeä osa suun hyvinvointia. Jos ikenet vuotavat verta, antaa hammaslääkäri yleensä vinkkejä huolellisempaan hampaiden harjaukseen tai hammasvälien puhdistamiseen, sillä ienten verenvuoto voi olla merkki ientulehduksesta. Vasta valmistuneen meta-analyysin mukaan ienten verenvuoto voi myös viitata siihen, ettei ruokavalio sisällä riittävästi C-vitamiinia.


Apuna terveen sidekudoksen ylläpidossa

Yksi C-vitamiinin tärkeimmistä tehtävistä on normaalin kollageenisynteesin tukeminen. Kollageeni on sidekudoksen rakennusosa, ja sidekudosta on paitsi ikenissä ja hampaissa, myös luissa, nivelsiteissä ja jänteissä. Ei ole mikään uusi tieto, että ikenet tarvitsevat C-vitamiinia voidakseen hyvin, mutta seikka jää ienten hyvinvoinnista puhuttaessa helposti hammashygienian varjoon.


15 tieteellisen tutkimuksen tiedot

Washingtonin yliopiston hammaslääketieteellisessä tiedekunnassa vastikään valmistunutta meta-analyysiä johti hammaslääkäri ja suun terveystieteiden professori Philippe Hujoel. Meta-analyysi kokosi yhteen 15 ienten terveyden ja C-vitamiinin yhteyttä kartoittaneen tutkimuksen tiedot. Tutkimuksiin oli osallistunut yhteensä 1140 osallistujaa, minkä lisäksi Hujoel tarkasteli laajaa amerikkalaistutkimusta, jossa oli yli 8000 osanottajaa (Centers for Disease Control and Prevention Health and Nutrition Examination Survey). Tutkimusten yhteen koottu data osoittaa selkeän yhteyden riittävän C-vitamiinipitoisuuden ja ienten terveyden välillä.


Hyvä suuhygienia on tärkeä asia

Professori Hujoel muistuttaa, ettei hyvää suuhygieniaa huolellisine harjauksineen ja hammasvälien puhdistuksineen sovi unohtaa. On kuitenkin tärkeää myös tarkastella ienten kuntoa ja pohtia, onko C-vitamiinin saanti riittävää. Terve ja hyvinvoiva ienkudos ei vuoda verta, jos sitä tökkää vahingossa hammasharjalla tai hammastikulla.


Tärkeä on myös terveellinen ruokavalio – ravintolisineen

Paras tapa varmistaa riittävä C-vitamiinin saanti on noudattaa terveellistä ja ravintoainerikasta ruokavaliota, joka sisältää myös C-vitamiinin lähteitä. Runsaasti C-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita ovat mm. sitrushedelmät, kiivi, paprika, mansikat, parsakaali ja perunat. Myös C-vitamiiniravintolisä on kätevä tapa lisätä päivittäistä C-vitamiinin saantia.


Lue koko 20.8.2021 ilmestynyt Pharma Nordin uutiskirje täältä


https://www.pharmanord.fi/news/saatko-tarpeeksi-c-vitamiinia-vastaus-voi-loytya-suustasi-news?fbclid=IwAR3jrIHlXJQ6N04uk0C_Gsw17qBP4iVDM56gvyR7LAWVdiFzni2CL8b0OYc

14 katselukertaa