Matala-asteinen tulehdus – uhka terveydelle


väsynyt nainen nojaa seinään

Tiedätkö mitä eroa on tulehduksella ja matala-asteisella tulehduksella

Tulehdus on elimistön tapa edistää kudoksen paranemista, mutta aina tulehdus ei pysähdy. Jatkuva matala-asteinen tulehdus, jota kutsutaan usein myös hiljaiseksi tulehdukseksi, on nykyään myös nuorten ongelma. Ruokavaliomme sisältää liikaa tulehdusta ruokkivia asioita, kuten hiilihydraatteja, prosessoitua ruokaa, transrasvoja jne. Sisäelinten ympärillä oleva rasvakudos varastoi tulehdusaineita, mikä on eräs pääsyy krooniseen tulehdustilaan. Myös ruokavalion sisältämien Omega-6-rasvojen, hydrogenoitujen rasvojen sekä tyydyttyneiden, varsinkin transrasvojen runsas saanti lisää tulehduksen määrää. Huono yöuni ja stressi lisäävät tulehdusaineiden tuotantoa. Tupakointi ylläpitää ientulehduksen riskiä.

Mitä matala-asteinen tulehdus aiheuttaa?

  • sydän- ja verisuonitaudit

  • diabetes, metabolinen oireyhtymä

  • Parkinsonin ja Alzheimerin tauti

  • allergiat, astma

  • reuma

  • syövät

  • osteoporoosi

  • stressi, masennus, skitsofrenia

Miten tulehdusta mitataan?

Herkkä CRP mittaa matala-asteista tulehdusta. Lievästikin kohonnut arvo kertoo tulehduksesta ja lisää sydäntapahtumariskiä. Homokysteiini on elimistössä ruoan lihan proteiineista syntyvä myrkyllinen aminohappo. Se aiheuttaa haitallisia verisuonimuutoksia ja tuhoaa aivokudosta. Yli 6.3 µmol/l oleva homokysteiinipitoisuus lisää jyrkästi sepelvaltimotaudin vaaraa. Elimistössä on D-vitamiinin puutos, kun seerumin 25-OH-D-pitoisuus on alle 75 nmol/l. Ihanteellisena pitoisuutena seerumissa pidetään nykyisin 80–140 nmol/l.

Miten matala-asteista tulehdusta voi estää?

Laihduttaminen; naisilla vyötärömitta alle 84 cm ja miehillä alle 90 cm. Ruoasta vähennetään hiilihydraatteja, lisätään kasviksia, vihanneksia ja marjoja. Ruokavaliosta poistetaan kovetetut kasvirasvatja transrasvat. Hyötyliikuntaa harrastetaan vähintään 30 minuuttia päivässä. Tupakointi on lopetettava.

Matala-asteisen tulehduksen laskua tukevat tärkeimmät ravintolisät ja vitamiinit:

Kasviantioksidantit, Omega-3, ubikinoli, D-vitamiini, C-vitamiini, E-vitamiini, B-vitamiinit (varsinkin B6 ja B12), magnesium, karnosiini, seleeni, sinkki, betaglukaani ja serrapeptaasi. Omega-3-kalaöljystä syntyy elimistössä vahvoja tulehdusta vaimentavia yhdisteitä. D-vitamiini laskee CRP-tasoa. Säännöllinen C-vitamiinin nauttiminen pitää kurissa CRP:ta. Foolihappo, B6- ja B-12-vitamiinit ehkäisevät homokysteiinin kohoamista. E-vitamiini estää elimistössä prostaglandiinien tuotantoa, magnesium alentaa CRP:tä. Ubikinoli on lihassolujen energia-aineenvaihdunnalle välttämätön rasvaliukoinen antioksidantti. Se laskee tulehdusaineiden tuotantoa elimistössä. Seleeni on voimakas antioksidantti ja suojaa vapaaradikaalien aiheuttamalta vahingolta sekä tukee immuunipuolustusta. Karnosiini ehkäisee tulehdusta aiheuttavaa sytokiinia. Serrapeptaasi on entsyymi, mikä tuhoaa kuollutta tulehduskudosta. Sinkki laskee tulehdusta. Betaglukaanin aktivoimat neutrofiilit tuhoavat mikrobeja, bakteereita ja viruksia.

Tavoitearvot matala-asteisen tulehduksen laskemiseksi

Funktionaalisen lääketieteen laboratoriotavoitearvot ovat tiukemmat ja näiden saavuttaminen laskee tehokkaasti matala-asteisen tulehduksen terveysriskejä. Haasteelliset tavoitearvot ovat: - herkkä CRP alle 1 mg/l - D-vitamiini vähintään 115 nmol/l - homokysteiini alle 6.3 µmol/l On hyvä muistaa, että matala-asteinen tulehdus on torjuttavissa, mutta se vaatii henkilökohtaista sitoutumista elämäntapojen muuttamiseen terveellisempään suuntaan ja tulehdusta hillitsevien ravintolisien sekä vitamiinien säännöllistä käyttöä.


Jarmo Hörkkö on terveystuotealalla tunnettu ja arvostettu luennoitsija Suomessa ja ulkomailla, jolla on yli 30 vuoden kokemus alan teollisuuden raaka-aineista ja niiden vaikutuksesta terveyden edistämisessä. Hänellä on laaja lääkärien, tutkijoiden ja yritysten kontaktiverkosto ja hänen asiantuntemustaan hyödynnetään monella alueella, koulutukseltaan hän on kauppatieteen maisteri. Jarmo Hörkkö on Terveystuotetukut ry:n puheenjohtaja sekä vaikuttaa myös Erikoiskaupan liitto ETU ry:n hallituksessa jäsenenä.


Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran ravintolisatiedotus.fi -sivustolla vuonna 2018.

15 katselukertaa