D-vitamiiniarvo useilla alle viitearvojen

Puhdin asiantuntijalääkärinä toimiva Kimmo Salminen otti kantaa suomalaisten D-vitamiinin saantiin. D-vitamiini vaikuttaa muun muassa terveenä pysymiseen ja jaksamiseen.


Suomalaisten D-vitamiinin tarvetta voi arvioida yksilöllisesti laboratoriomittauksen perusteella. Puhdin kautta on tehty jo noin 14 000 D-vitamiinimittausta, ja yli 50% tuloksista on ollut alle viitearvojen.

D-vitamiini vaikuttaa vastustuskykyyn

D-vitamiini vaikuttaa muun muassa immuniteettiin eli vastustuskykyyn ja näin ollen terveenä pysymiseen sekä vireyteen, mielialaan ja jaksamiseen⁣.

Perusterveen aikuisen ei kannata tuudittautua ajatukseen, ettei tarvitsisi mitään ravintolisiä; D-vitamiinin saanti saattaa monilla jäädä vajaaksi. Erityisesti ikääntyneillä vitamiinituotanto heikkenee merkittävästi ja yli 70-vuotiaat voivat siksi olla D-vitamiinin puutoksen riskiryhmässä. – Matala D-vitamiini on suomalaisilla hyvin yleistä, mutta silti tieto omasta alhaisesta D-vitamiinitasosta tulee monille yllätyksenä. Erityisesti pimeään vuodenaikaan useilla potilailla D-vitamiini on ollut matala, vaikka käytössä on ollut pieniannoksinen D-vitamiinilisä ja kalaa on syöty säännöllisin väliajoin, Puhdin asiantuntijana toimiva lääkäri Kimmo Salminen kertoo.


D-vitamiinin tarve on yksilöllistä

Suomalaisten D-vitamiinin saantia on arvioitu myös FinRavinto 2017 -tutkimuksessa, jonka mukaan naisista 49 % saa D-vitamiinia saantisuositusten mukaisesti 10 μg/vrk, ja vastaavasti miehistä 73%. Tutkimus ei kuitenkaan huomioi, kuinka saatu D-vitamiini lopulta imeytyy ja miten kyseinen saantimäärä vaikuttaa D-vitamiinitasoon yksilöllisesti. On hyvin yksilöllistä, riittääkö yleisesti suositeltu 10 µg päiväannostus takaamaan riittävän D-vitamiinitason. Oman tason saa selville laboratoriotestillä, jossa riittävän D-vitamiinin tason alarajana pidetään 75 nmol/l. Alle 50 nmol/l pitoisuus merkitsee D-vitamiinin puutostilaa. – D-vitamiinin imeytymisessä ja muodostumisessa vaikuttaa olevan yksilöllisiä eroja. Omaa D-vitamiinitasoa ei voi tietää ilman mittausta, Salminen kertoo. D-vitamiinia voi periaatteessa saada myös liikaa, mutta se on erittäin harvinaista ja kyseessä olisi todennäköisesti ravintolisän yliannostus pitkältä ajalta. D-vitamiinin turvallisen päiväsaannin ylärajana pidetään 100 µg. FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan miehillä ja naisilla D-vitamiinin tärkeimmät elintarvikelähteet ovat rasvalevitteet, maitovalmisteet ja kalaruoat kattaen miehillä 83 % ja naisilla 79 % päivittäisestä saannista.

Lisätiedot ja lähteet: Tietoa D-vitamiinista: https://www.puhti.fi/tietopaketit/d-vitamiini/ D-vitamiinin mittaus: https://www.puhti.fi/tuote/d-vitamiini/ Ravitsemus Suomessa - FinRavinto 2017 -tutkimus http://www.julkari.fi/handle/10024/137433 Kimmo Salminen, Puhdin asiantuntijalääkäri

9 katselukertaa