Tuore Erikoiskauppa 2024 -ostopolkututkimus paljasti muutoksia terveystuotteiden kulutustottumuksissa. Terveystuotteiden ostajien määrä on kasvanut 11 %-yksikköä, ja 92 % vastaajista on ostanut terveystuotteita. Päivittäistavarakaupat ja kotimaiset verkkokaupat ovat kasvattaneet suosiotaan, kun taas terveyskauppojen osuus on laskenut. Hinnan merkitys ostopäätöksissä on kasvanut, mutta laatu pysyy tärkeänä tekijänä.
Erikoiskaupan liitto ETU ry on julkaissut tuoreen Erikoiskauppa 2024 -ostopolkututkimuksen tulokset. Tutkimus selvitti kuluttajien ostokäyttäytymistä ja siihen liittyvää ajattelua eri toimialoilla. Terveystuotteita koskeviin kysymyksiin vastasi yhteensä 1507 henkilöä, ja tulokset paljastavat merkittäviä muutoksia terveystuotteiden kulutustottumuksissa verrattuna kahden vuoden takaiseen tutkimukseen.
Tutkimuksen mukaan terveystuotteita ostavien kuluttajien määrä on kasvanut 11 %-yksikköä. Tutkimuksen mukaan 92 % vastaajista on ostanut terveystuotteita.
”Yhä useampi siis kiinnittää huomiota omaan hyvinvointiinsa ja terveydenhoitoonsa ja uskoo voivansa vaikuttaa siihen itse. Tietoisuus terveystuotteista on selvästi kasvanut”, toteaa Terveystuotetukut ry:n toimitusjohtaja Marja Koivisto.
Ostopaikkojen muutokset
Päivittäistavarakauppojen ja tavaratalojen suosio terveystuotteiden ostamisessa on noussut kaksi prosenttia (60 %, v. 2022: 58 %). Apteekeista ostaa terveystuotteensa 54 % vastanneista. Kotimaiset verkkokaupat ovat myös lisänneet suosiotaan terveystuotteiden ostopaikkana kolme prosenttia (19 %, v. 2022: 16 %), kun taas terveyskauppojen osuus on laskenut kolme prosenttia, ollen nyt 17 %. Ulkomaisten verkkokauppojen osuus on pysynyt edelleen pienenä (3 %).
”Kotimaisia ostopaikkoja suositaan edelleen. Vaikka verkko-ostot ovat nostaneet suosiotaan, ne tehdään kotimaisista verkkokaupoista. Minusta tämä on hyvä, sillä meillä viranomaiset, valmistajat ja maahantuojat tekevät kiinteää yhteistyötä Suomessa myytävien terveystuotteiden laadun ja puhtauden varmistamiseksi. Näin kuluttajat voivat tehdä ostopäätöksensä turvallisin mielin. Kotimaiset toimijat ovat varma ja luotettava valinta”, kertoo Koivisto.
Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät
Hinnan merkitys terveystuotteiden ostopäätöksessä on noussut 4 % kahden vuoden takaisesta. Hintaa piti nyt tärkeimpänä tekijänä 25 % vastaajista. Hyvät tarjoukset vaikuttavat ostopäätöksiin entistä enemmän. Laadun merkitys taas on pysynyt vakaana, luotettavan brändin merkitys on hieman vähentynyt.
”Hinnan merkitys terveystuotteiden ostopäätöksessä on kasvanut ja kuvastaa osaltaan kiristyneen taloustilanteen vaikutuksia ostotottumuksiin. Terveyden merkitys korostuu ja hintatietous kasvaa”, sanoo Koivisto.
Terveystuotetukut ry seuraa tarkasti markkinakehitystä, edistää laadukkaiden ja luotettavien ravintolisien valmistusta, maahantuontia ja markkinointia, sekä toimii edunvalvojana ja jäseniä yhteen kokoavana tahona. Toiminnan keskiössä on edistää terveystuotealan yleisiä edellytyksiä ja toimia edunvalvojana sekä lisätä kuluttajien ja alasta kiinnostuneiden terveystuotetietoutta.
“Yhdistyksen tavoitteena on varmistaa, että kuluttajilla on pääsy laadukkaisiin ja turvallisiin tuotteisiin. Ostopolkututkimuksen tulosten perusteella olemme onnistuneet yhtenä alan toimijana muiden joukossa melko hyvin”, pohtii Koivisto.
Erikoiskaupan liitto Etu ry toteutti tutkimushankkeen yhdessä jäsenyhdistysten kanssa. Tutkimuksen tekijä oli tutkimusyhtiö Verian ja siihen liittyvä aineisto kerättiin verkkokyselyn väestövastaavassa suomalaisessa internetpaneelissa elokuussa 2024. Tutkimukseen osallistui yhteensä 3000 henkilöä, joista 1521 naista ja 1467 miestä. Kukin vastaaja ohjattiin vastaamaan kysymyksiin niistä tuotteista ja toimialoista, joita hän on ilmoittanut ostavansa. Kutakin toimialaa kohden kertyi noin tuhat viisisataa vastausta. Terveystuotteita ostaneita vastaajia tutkimuksessa on 1507. Kohderyhmänä ovat yli 15-vuotiaat Suomessa asuvat pois lukien Ahvenanmaan asukkaat. Aineisto on painotettu vastaamaan vakioväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.
Lisätietoja: Marja Koivisto toimitusjohtaja, Terveystuotetukut ry marja.koivisto@terveystuotetukut.fi
Comments