Terveystuotetukut
  • Etusivu
  • Yhteystiedot
    • Kansainväliset jäsenyydet
  • Jäsenyritykset
  • Ravintolisätiedotus
  • In English

Yhdistyksen toiminta ja tavoitteet


1) Tehdä tunnetuksi luontaistuotealaa ja lisätä sen arvostusta.

2) Valvoa ja edistää luontaistuotealan eri liiketoimintojen yleisiä edellytyksiä ja yhteisiä etuja.

3) Toimia yhdyssiteenä jäsenten kesken ja jäsenten palvelu.

Yhdistys toimii yhteistyössä muiden yhdistysten, liittojen, viranomaisten, yhteiskunnan  päättäjien, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten sekä tiedotusvälineiden  kanssa terveys- ja luontaistuotealan toimintaedellytysten edistämiseksi maassamme.

TERVEYS- JA LUONTAISTUOTEALAN TAVOITTEET

Terveys- ja luontaistuotealan tavoitteena on ohjata kuluttajia terveisiin elämäntapoihin ja ravintotottumuksiin, ehkäistä sairauksia sekä edistää parantumista tarjoamalla elimistön omia paranemismekanismeja tukevia tuotteita ja ravinnon täydennysvalmisteita. Terveys- ja luontaistuoteala painottaa ennaltaehkäisevän, omaehtoisen terveydenhoidon merkitystä.

JÄRJESTÄYTYNEEN TERVEYS- JA LUONTAISTUOTEALAN PUOLI VUOSISATAA SUOMESSA

Terveys- ja luontaistuotealan katsotaan kaupallisessa mielessä saaneen alkunsa helmikuun 17. päivänä vuonna 1956, kun Helsingin Kalevankatu 17:ään perustettiin ensimmäinen terveyskauppa.

Alan kehitys alkuvuosina oli maassamme hidasta.

Vuonna 1967 perustettiin Suomen Terveyskauppiaitten Liitto ry, jonka nimi on myöhemmin muutettu Suomen Luontaistuotekauppiaitten Liitoksi. Vuonna 1972 terveyskauppa-nimestä luovuttiin, ja liikkeistä alettiin käyttää nimitystä luontaistuotekauppa.

Nyt kauppiaiden liiton nimi on Suomen Terveystuotekauppiaiden liitto ry.

Alan tukkukauppiaat perustivat vuonna 1972 oman liittonsa nimellä Luontaistuotteiden Tarkastusyhdistys. Yhdistyksen puheenjohtajana toimi sen alkuaikoina professori Toivo Rautavaara. Vuonna 1983 liiton nimi muutettiin muotoon: Luontaistuotealan Tukkukauppiaiden Liitto ry. 1.12.2010 alkaen nimi oli muodossa: Luontaistuotteiden Tukkukaupan Liitto ry. Nykyinen nimi on Terveystuotetukut ry.

Alalla on kautta aikain harjoitettu itsekritiikkiä: alalla on ollut 1990-luvulla mm. oma Luontaistuotealan Mainonnan Valvontakunta ja Tarkastusvaliokunta. Tällä hetkellä valvonta perustuu omavalvontaan. Vuonna 2005 valmistui oma ”TERVEYSTUOTTEIDEN MARKKINOINNIN OPAS - Luontaistuotealan näkemys vallitsevan lainsäädännön tulkinnasta”-julkaisu, joka ohjaa alan toimijoita asialliseen markkinointiin.

Alan oma koulutustoiminta alkoi vuonna 1980. Tällä hetkellä Luontaistuotetietouden peruskurssin käyneitä on maassamme jo yli 2000 sekä jatkokurssin käyneitä useita satoja. Fytonomiksi on valmistunut noin 200 alan erikoiskauppiasta. Lisää tietoa koulutuksesta: www.terveystuotekauppa.fi. 

Vuonna 1988 perustettiin alan valtakunnalliseksi etujärjestöksi Luontaistuotealan Keskusliitto ry. Liitto toimii yhteistyöelimenä erityisesti lainsäädännöllisissä asioissa.
aloitussivulle
Picture
Copyright Ⓒ Terveystuotetukut ry
  • Etusivu
  • Yhteystiedot
    • Kansainväliset jäsenyydet
  • Jäsenyritykset
  • Ravintolisätiedotus
  • In English